|
 |
|
|
Midzomervlucht 2011 van Midden Zeeland naar Lydd (Kent). |
|
|
|
Net als vorig jaar zijn we ook dit jaar weer naar Kent gevlogen vanaf Midden Zeeland. Op deze pagina staan wat relevante links voor de deelnemers en staan ook de foto`s die de verschillende deelnemers hebben gemaakt. |
|
|
|
Vorig jaar zijn we naar Headcorn geweest en hebben toen het dorpje Tenterden bezocht. Dit jaar gaan we naar de golfclub van Lydd. Op de heenweg bleek het vliegveld van Lydd niet bereikbaar zodat we zijn uitgeweken naar Headcorn. We zijn toen met de taxi naar Lydd vertrokken. Drie van de zes vliegtuigen zijn later toen het weer verbeterd was naar Lydd doorgevlogen, de andere zijn aan het eind van de dag teruggevlogen van Headcorn. De baan op Headcorn was trouwens prima voor alle kisten, niet veel slechter als bijvoorbeeld Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
Klaar voor vertrek hier op maandag morgen vroeg op Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
De kisten worden gereed gemaakt voor vertrek, hier gezien vanuit de toren van Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
De Piper Comanche N90VK klaar voor vertrek hier vanaf Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
De PH-WOU van Jan van der Woude staat hier ook gereed voor vertrek vanaf Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
De Cessna 172 PH-HLI waar Fred van Norden mee vliegt vandaag. |
|
|
|
 |
|
Fred van Norden maakt hier de PH-HLI klaar voor vertrek op Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
De golfspullen worden ingeladen in de Cessna 172 PH-HLI hier op Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
Ook de PH-HLI moet nog even afgetankt worden. Druk bij de pomp. |
|
|
|
 |
|
Margo en Rudy vliegen met de N2024 en vertrekken straks als eerste. |
|
|
|
 |
|
Margot stapt in bij de N2024. |
|
|
|
 |
|
Margo en Rudy vliegen met een Cessna 150 (N2024) een 2 persoons toestel, dus gelijk helemaal vol... |
|
|
|
 |
|
Inmiddels is Erik Koldenhof vanuit Rotterdam gekomen en geland op het vliegveld en kan de PH-ACT afgetankt worden. |
|
|
|
 |
|
Wim Remeëus en Wilco Neeskens staan al ongeduldig bij de PH-ACT te wachten. |
|
|
|
 |
|
De passagiers van de PH-ACT krijgen hier de reddingsvesten om. |
|
|
|
 |
|
De Piper PH-SVP komt hier ook binnen vanuit Rotterdam. |
|
|
|
 |
|
Ook Marcel komt eerst even tanken op Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
De bemanning van de PH-SVP. |
|
|
|
 |
|
De Rotterdammers nog een keertje bij de Zeeuwse Avgas pomp. |
|
|
|
 |
|
Margo en Rudy vertrekken als eerste vanaf Midden Zeeland met de N2024. |
|
|
|
 |
|
De PH-ACT rijdt naar holding point runway 27, gezien vanuit de N90VK. |
|
|
|
 |
|
Boven de Noordzee komen we veel visserschepen tegen zoals dit Arnemuids schip van de gebr. Marijs gefotografeerd vanuit de N2024. |
|
|
|
 |
|
Dover gezien vanuit de N2024. Prachtig weer hier, maar boven Lydd zit de bewolking op 300ft zodoende wijken we uit naar Headcorn. |
|
|
|
 |
|
Cockpit van de Piper Comanche N90VK. |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
N2024 vliegt hier boven Kent, gezien vanuit de N90VK. |
|
|
|
 |
|
Marcel en Patrick Koks voorin de PH-SVP. |
|
|
|
 |
|
De Engelse kust bij Deal, gefotografeerd vanuit de PH-SVP. |
|
|
|
 |
|
En dit zag Wim v.d. Burght vanuit de PH-SVP. |
|
|
|
 |
|
En toen zag Wim vanuit de PH-SVP zijn vrouw voorbij vliegen in de N2024! |
|
|
|
 |
|
De PH-SVP komt hier links naast de N2024 vliegen hier boven Kent. De N90VK vliegt nu rechts naast de N2024 (wel met de wielen uitgeklapt omdat de Piper Comanche anders veel te snel gaat). |
|
|
|
 |
|
De PH-SVP hier onderweg naar Headcorn (EGKH). |
|
|
|
 |
|
De Piper PH-SVP hier onderweg in de buurt van Ashford. |
|
|
|
 |
|
Vliegveld Headcorn gezien door Martin van Ieperen vanaf crosswind vanuit de N90VK. |
|
|
|
 |
|
De PH-ACT hier op final van Headcorn EGKH. |
|
|
|
 |
|
Inmiddels zijn we geland op onze alternate, EGKH Headcorn. De N2024 is al afgetankt, de PH-SVP is nu aan de buurt met de PH-ACT staat er achter al klaar. |
|
|
|
 |
|
De Piper PH-SVP wordt hier op Headcorn afgetankt door Marcel Koks. |
|
|
|
 |
|
Inmiddels staan de Midzomervlucht vliegtuigen allemaal op Headcorn (EGKH). |
|
|
|
 |
|
De N90VK, PH-HLI en de PH-WOU staan hier ook opgesteld te Headcorn. |
|
|
|
 |
|
Met z`n allen wachten op de taxi naar Lydd. |
|
|
|
 |
|
Aankomst bij de Golfclub te Lydd, we kwamen alleen een beetje te laat... |
|
|
|
 |
|
Golfclub te Lydd, dit zijn Mike Tazelaar, Jan van der Woude, Ben van Velzen en Wilco Neeskens. |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
Jan van der Woude zorgt voor de videoreportage. |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
Een verlaat ontbijt hier bij de golfclub te Lydd. |
|
|
|
 |
|
Echt Spitfire bier schenken ze hier in Lydd gewoon van de tap! |
|
|
|
 |
|
Wilco Neeskens en Martin van Ieperen hoeven niet te vliegen... |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
En dan kunnen we gaan beginnen! |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
Margo blijkt echt talent te hebben, de hele dag heeft ze met `t zelfde balletje gedaan! |
|
|
|
 |
|
Wim v.d. Burght hier bezig om de bal over de bunker heen te krijgen. |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
Jan van der Woude tankt z`n kist weer vol hier op Headcorn en is klaar voor vertrek terug naar Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
Mike heeft een leuke "Nederlandse" kist gespot op Headcorn. |
|
|
|
 |
|
Nog een keer de Tiger op Headcorn. |
|
|
|
 |
|
De PH-WOU is weer afgetankt en klaar om terug te gaan naar Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
De PH-SVP gaat zich ook weer klaar maken voor vertrek terug naar Zeeland. |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
Drie toestellen zijn van Headcorn weer doorgevlogen naar Lydd zodra het weer beter werd waaronder de N90VK. Gaby Minneboo, Ries Boom en Martin van Ieperen zijn met deze Piper Comanche terug gevlogen naar Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
Ook de PH-HLI met Fred van Norden is doorgevlogen naar Lydd zodra het weer beter werd. |
|
|
|
 |
|
Gaby stapt hier in de Piper Comanche N90VK. |
|
|
|
 |
|
Het vliegveld van Lydd bij vertrek vanuit de PH-ACT gezien. |
|
|
|
 |
|
Ander verkeer gespot vanuit de PH-ACT na vertrek van Lydd. |
|
|
|
 |
|
Nog een keertje de Easy jet kist gespot vanuit de PH-ACT. |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
Het baken COA 110.05 (Costa) vanuit de lucht. Dit baken staat net voorbij Knokke. |
|
|
|
 |
|
De 6 kisten staan inmiddels weer terug op Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
Na het vliegen hebben we nog even een hapje gegeten bij Restaurant Midden Zeeland. |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
Prijsuitreiking aan Margo Haeck door Jan van de Woude. |
|
|
|
 |
|
De prijs voor het golfen is gewonnen door Margot Haeck uit Hoek. Ook van het vliegveld restaurant op Midden Zeeland kreeg ze een fles wijn. |
|
|
|
Hieronder het originele vliegplan en wat vliegveld info van Lydd: |
|
|
|
Vliegplan heenvlucht (gemaakt een paar dagen van te voren, vandaar dat met wind geen rekening is gehouden). Ik heb het maar zo eenvoudig mogelijk opgeschreven dat iedereen het snapt. Ik ben uitgegaan qua snelheid van mijn kistje, ik zal er dus ongeveer anderhalf uur over doen (hangt allemaal van de wind af). |
|
 |
|
Leg 1: EHMZ (Midden Zeeland) naar de grens NL-BE, 27nm (21 minuten bij GS75). Radio = 132.35 DM, maar vanaf plm. Ritthem over op 120.6 Oostend Approach (oproepen bij "coasting out Vlissingen"). Elke kist krijgt een eigen Squawk van ATC. |
|
Leg 2: Grens - Intersection VABIK (= mid channel) 40 nm (32 minuten bij GS75). Radio = 120.6 Oostend Approach. |
|
Leg 3: Intersection VABIK (=mid channel) - DVR VOR 114,95, 25nm, (20 minuten bij GS75). Radio = 124.6 London Info. Als je wat lager vliegt reageert London Info soms pas erg laat trouwens, ze horen je dan gewoon niet. London Info geeft je dan een transponder code 1177 en "Basic Service". Ze vragen dan "report coasting in", dus zodra je bij DVR bent even afmelden dus. |
|
Leg 4: DVR VOR (114,95) - Intersection SANDY, 12.5nm, (10 minuten bij GS75). Radio = 124.6 London Info, boven Folkestone / de M20 snelweg wordt het Lydd Approach 120.7 i.v.m. 10 miles call-out. Aan je linkerhand van dit been zit trouwens EG-D141 tot 3200ft. Het is dus zaak aan de westkant van de spoorlijn te blijven (rechts dus). |
|
Leg 5: Intersection SANDY - LYDD VOR 114,05, 8.2nm, (7 minuten bij GS75). Radio = 120.7 Lydd Approach. Nét voor bereiken van het VOR baken moet je je 4 miles call-out doen. |
|
Leg 6: LYDD VOR 114,05 - EGMD LYDD, 3.4nm (3 minuten bij GS75). Radio = 128.525 Lydd TWR (LZD NDB = 397). Normaal is hier dat je overhead aankomt op 1513ft (MSL) en op crosswind zakt (dus niet op dead side) naar circuithoogte 1013ft (MSL). Het circuit ligt aan de oostkant van het veld normaal gesproken, dit is dus aan de kant van de kerncentrale van Dungeness. Je crosswind moet dus niet te lang zijn want dan vlieg je zo EG-R63 in. Ook mag je op je final niet onder je PAPI zakken i.v.m. noise abatement. De baan is 21LH of 03RH. |
|
Overig: |
|
Parkeren |
|
|
Alternate! |
Het kan zijn dat de bewolking bijvoorbeeld vrij laag zit of iets dergelijks. In dat geval stel ik EGKH Headcorn als alternate voor. Daar mag je trouwens normaal gesproken een straight-in maken. Hier info Headcorn op pdf. |
|
|
|
|
Webcam vliegveld Lydd. |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
Aerodrome chart van Lydd EGMD, even klikken op de afbeelding voor de PDF. |
|
|
|
General Info
Lydd, GBR
N 50° 57.4' E 00° 56.3' Mag Var: 2.9°W
Elevation: 13'
Public, IFR, Control Tower, Rotating Beacon, Customs, Landing Fee
Fuel: 100LL, Jet A-1
Repairs: Minor Airframe, Minor Engine
Time Zone Info: GMT uses DST
Runway Info
Runway 03-21 4938' x 105' asphalt
Runway 03 (34.0°M) TDZE 12'
Lights: Edge, ALS
Right Traffic
Runway 21 (214.0°M) TDZE 13'
Lights: Edge, ALS
Displaced Threshold Distance 115'
Communications Info
ATIS 129.225
Lydd Tower 128.525
Lydd Approach Control 120.7 |
|
|
|
Flight Procedures
Inbound VFR ACFT should make their initial call for instructions at Rye (W of Lydd), Tenterden
(NW), Ashford (N), M20/Folkestone (NE) or 10 NM to Lydd if approaching from the sea.
All joining inbound ACFT will then be requested to report 4 NM to Lydd.
Pilots are responsible for their own separation from EG-D141, EG-D44 and EG-R63.
Light ACFT joining Rye, Tenterden, Ashford, including those routing inland from Folkestone will,
unless otherwise instructed, join overhead at 1500' QFE descend crosswind and turn downwind at
1000' QFE. Do not descent deadside!
ACFT inbound from E, SE and S, having made the 4 NM report, can anticipate instructions to join
the circuit downwind or base leg, subject to traffic.
Light ACFT circuits are normally LH on RWY 21, RH on RWY 03, but may be varied by ATC. ACFT
>5.7t MTOW RH on RWY 21; LH on RWY 03. Circuit height 1000' QFE.
Training TKOF involving practice engine failure will not be allowed when using RWY 03 at any time,
or when using RWY 21 when a nuclear train is passing |
|
|
|
Noise Abatement Procedures
TKOF RWY 03: Climb straight ahead to at least 500' or until passing upwind end of RWY, whichever
is later, before turning right or left as instructed by ATC.
TKOF RWY 21: Climb straight ahead to at least 500' or until passing upwind end of RWY, whichever
is later, before turning left or right as instructed by ATC. ACFT turning left are to maintain a track,
which will ensure they remain well clear of EG-R63. Caution: Remain clear of EG-D44.
LDG RWYs 03 & 21: An ACFT approaching to land shall not descend below the PAPI indicated
approach slope of 3ø (RWY 03) or 3.5ø (RWY 21). |
|
|
|
Warnings
Caution, Lydd Ranges EG-D44 and Hythe Ranges EG-D141. DAAIS AVBL on LYDD APPROACH or
ATIS.
ACFT departing from or intending to land at Lydd shall remain at least 1.5 NM from Dungeness
Power Station.
HEL Operations
HEL circuit training may take place SE of RWY 03/21 up to 600' QFE, parallel to fixed wing circuit.
Small HEL joining from the W clockwise to the N should, unless otherwise instructed, route towards
the NW AD boundary to aim towards TWY "B" for parking on Apron BRAVO.
Small HEL may depart directly from Apron BRAVO to the NW.
HEL must obtain specific clearance to cross the RWY.
HEL should avoid overflying built up areas.
During Low Visibility Procedures any HEL movements will utilise the RWY for landing or TKOF. |
|
|
|
De volgende toestellen hebben meegedaan: |
|
|
|
PH-HLI - PIC Fred van Norden |
|
PH-WOU - PIC Jan van der Woude |
|
PH-SVP - PIC Marcel Koks |
|
N90VK - PIC Effie Andree Wiltens |
|
N2024 - PIC Rudy Jacobse |
|
PH-ACT - PIC Erik Koldenhof |
|
|
|
Volgende keer? |
|
|
|
 |
|
In augustus wordt op Headcorn het Military Show & Vintage Aircraft Weekend gehouden. Hier gaat de N2024 ook heen! Klik op de bovenstaande afbeelding voor meer informatie. |
|
|
|
 |
|
|
|
Vergeet aub niet om een geldig paspoort mee te nemen! Ook is het handig om genoeg Engelse ponden bij te hebben. Voor de crew is het trouwens ook nodig om genoeg reddingsvesten te regelen voor alle inzittenden. Op het vliegveld van Lydd behoort de bemanning trouwens ook de gele hesjes te dragen (net als Rotterdam). |
|
|
|
|
|
Relevante links: |
|
|
|
Fotopagina van de Midzomervlucht van 2010. |
|
Pagina Headcornvlucht 2011 op 13 augustus. |
|
Fotopagina terugvlucht Milaan naar Midden Zeeland met de N2024. |
|
Landingsgeld op vliegveld Lydd. |
|
Artikel over vliegen in Engeland (ingescand uit AOPA pilot). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
 |